Rower to wspaniały środek lokomocji zwłaszcza w okresie wiosennym i letnim, jak i jesiennym jeżeli pogoda na to pozwala. Znacznie gorzej jest zimą, bo ślisko, lecz również wiele osób w zimie także jeździ na rowerze. Tyle tylko, że latem oprócz rzeczy oczywistych, jak jazda rowerem do pracy, czy do szkoły, albo do sklepu wiele osób wykorzystuje rower do celów turystycznych. Na rowerze można przejechać wiele kilometrów oszczędzając paliwo, dotleniając swoje ciało, budując masę mięśniową i ćwicząc całe swoje ciało, zrzucając zbędne kilogramy i na dodatek dokładniej niż zza szyb samochodu obserwować można krajobraz. Zatrzymując się w dowolnym momencie nie tylko na odpoczynek, czy posiłek, lecz także na dokładniejsze obejrzenie czegoś ciekawego i wówczas nie musowo martwić się o miejsce do parkowania, bo środek lokomocji, jeżeli przebywamy na dworze prowadzamy ze sobą. Wiele osób w ten sposób zwiedziło już nie tylko najbliższą okolicę, lecz przejechało wzdłuż i w szerz całą Polskę. I mało tego, bo są i takie osoby, które na rowerze przejechały przez kilka krajów wioząc przy tym na rowerze sporą część prowiantu i niezbędne rzeczy oraz potrzebny sprzęt. 

Jakie warunki trzeba spełnić przed długą wyprawą rowerową?

Krótkie wycieczki rowerowe nie wymagają specjalnych przygotowań, choć i na takie trzeba się jakoś przygotować i zabrać ze sobą najpotrzebniejsze rzeczy. Jednak, gdy przed nami długa kilkudniowa wycieczka rowerowa wtedy trzeba zabrać więcej tych rzeczy i często także inne rzeczy niż te na kilkugodzinną wycieczkę.  
Co jest najważniejsze zanim wyruszymy rowerem w drogę?
– Przed podjęciem kilkudniowej a czasem kilkutygodniowej wycieczki rowerowej trzeba w pierwszej kolejności zadbać o swoje zdrowie i zrobić przynajmniej podstawowe badania. W przypadku istniejących dolegliwości zasięgnąć opinii lekarza prowadzącego i otrzymać jego zgodę na taką męcząca wyprawę. 
– Przed wyjazdem warto również zadbać o stan swoich zębów, aby potem po drodze nie szukać stomatologa. 
– Zaopatrzyć się w niezbędne leki także te pierwszej potrzeby oraz opatrunki. 
– Przygotować swoje dokumenty osobiste, jak i historię choroby, jeżeli na coś chorujemy. A także aktualną mapę, choć każdy ma teraz takie rzeczy w telefonie, lecz czasem może nie być zasięgu. 
– Warto również dodatkowo ubezpieczyć się na czas wycieczki. 
– Zakupić śpiwór i niewielki koc. 
– Przygotować cienką i grubszą odzież oraz płaszcz nieprzemakalny.
– Zadbać o odpowiednie obuwie oraz okrycie głowy i okulary przeciwsłoneczne.
– Przygotować suchy prowiant, jak różnego rodzaju konserwy mięsne i rybne oraz pasztety, chleb w formie sucharów, gorzką czekoladę najlepiej przełożoną do słoika, pożywne ciastka nienadziewane, szybkie zupki typu „amino””gorący kubek”” rosołek z makaronem” i „kisiel”. 
– Zapas wody mineralnej.
– Nie zaszkodzi również pamiętać o maseczkach ochronnych na usta i nos.
– Trzeba pamiętać także o swoim rowerze i zabrać ze sobą podstawowe narzędzia do ewentualnego poprawienia kondycji roweru, gdy się coś w nim uszkodzi.  
– I na koniec to, co jest każdemu wiadome a mianowicie zabranie karty do bankomatu i określonej sumy pieniędzy w gotówce. 

Coś o rowerze

Dziś trudno nam sobie wyobrazić, że pierwsze rowery były z drewna i nie miały pedałów. Dopiero znacznie później doszły pedały, korbki i koła z prawdziwego zdarzenia. Rowery były wprowadzane w ruch przy pomocy stóp. Pierwszy rower, czyli prototyp dzisiejszego roweru został stworzony przez Niemca na początku dziewiętnastego wieku. Nieco później lepszą jego wersję wykonał pewien Anglik. Przełom nastąpił dopiero w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, gdyż pojawiła się stalowa rama i siodełko na sprężynach. Jednak nadal rowery te były niewygodne i na dodatek ciężkie. Znacznie poprawiła się ich jakość po wprowadzeniu gumowych opon i łożyskowanych pedałów. Wtedy bardzo popularne były bicykle, czyli rowery dwukołowe. Tyle tylko, że w takim rowerze przednie koło było ogromne w porównaniu do małego koła tylnego. Poza tym rowery te posiadały już wiele nowoczesnych rozwiązań, jak wzmocnione szprychy, bardziej zaawansowane mieszanki gumy w oponach i łożyska kulkowe, jednak mimo to jazda na nim była niewygodna i niebezpieczna, bo rower był niestabilny a drogi często nierówne. 
Dopiero dwudziesty wiek przyniósł przełom w wielu dziedzinach życia i także w historii roweru. Na początku dwudziestego wieku pojawiła się wolno biegowa piasta stosowana do dziś, jak również pojawiła się w rowerach przekładnia pozwalająca na zmianę biegów, jak i równej wielkości koła i wiele innych ulepszeń.
Warto wspomnieć o tym, że do rozwoju tego środka lokomocji bardzo przyczyniły się Chiny. Obecnie także to właśnie Chiny są największym na świecie producentem i eksporterem rowerów. Do dziś mimo wielkiego rozwoju chińskiej gospodarki rower jest bardzo popularnym środkiem lokomocji. 

Niemały współczesny problem

Dziś największym problemem dla miłośników wycieczek rowerowych są ceny rowerów. W ciągu ostatnich kilku miesięcy ceny szaleją i nie tylko te dotyczące rowerów. Okazuje się że w porównaniu do ubiegłego roku ceny rowerów wzrosły nawet do 25%. Jeszcze droższe są części zamienne do rowerów, bo podwyżka w tym asortymencie wzrosła nawet do 50%. Dziś za rower z tak zwanej wyższej półki trzeba zapłacić nawet 2 lub 3 tysiące zł. I oczywiście nie są to najdroższe rowery, bo ten najdroższy kosztuje ponad 20 tysięcy zł. Lecz oczywiście można w Polsce kupić także tańsze rowery od 600 zł. do 1000 zł.